Beriket med jod, kalsium og andre viktige vitaminer

Gryr havredrikk er et gluten- og melkefritt produkt for deg som ønsker et plantebasert alternativ til melk. Havredrikken smaker ikke bare forfriskende godt, men er også tilsatt flere vitaminer og mineraler, som kalsium, jod, Vitamin D, B2 og B12.

Kalsium bygger skjelettet

Gryr havredrikk er tilsatt kalsium som er spesielt viktig for å bygge opp og vedlikeholde skjelettet, tennene og sikre normal muskelfunksjon.  En jevn tilførsel av kalsium er viktig gjennom hele livet, og spesielt viktig for barn som vokser ettersom kalsium legger grunnlaget for et sterkt skjelett.

Jod for hjernen

Plantedrikken fra Gryr er også tilsatt jod, og foreløpig er det kun denne på markedet som er det. Du har sikkert hørt at jod er viktig, og at det finnes ganske få naturlige kilder i kostholdet vårt.

De matvarene som bidrar med mest jod i et vanlig norsk kosthold er hvit fisk, melk, yoghurt og egg. Jod bidrar til hjernens kognitive funksjon og er i tillegg viktig for nervesystemet, energiomsetningen i kroppen og for huden.

En nylig utgitt rapport viser at mange nordmenn står i risiko for å få i seg for lite jod. Dette gjelder spesielt gravide kvinner, men også veganere. Alle som unngår eller får i seg veldig lite saltvannsfisk og meieriprodukter må få i seg jod gjennom andre kilder. Men like viktig som å få i seg nok jod er å unngå altfor mye jod. Det skal jammen ikke være lett.

Et ekstra tilskudd av Vitamin D

Sollyset er vår viktigste kilde til D-vitamin, men i Norge er vintrene lange og mørke. Derfor er det viktig å få i seg vitamin D gjennom mat og drikke eller tilskudd. Gryr Havredrikk er rik på vitamin D. Vitamin D er viktig for et normalt immunforsvar, samt å sørge for et normalt kalsiumnivå i blodet, normale muskler og tenner.

Gryr Havredrikk med et fylt glass
Gryr Havredrikk inneholder en rekke viktige vitaminer og mineraler, og er eneste havredrikk på markedet med jod. 

Hold energinivået med Vitamin B12

Gryr Havredrikk inneholder Vitamin B12 og riboflavin (B2). Det er vitaminer som også finnes normalt i melk og andre animalske produkter. Alle som spiser lite eller ikke noe kjøtt eller fisk, må være oppmerksomme på disse B-vitaminene. Vitamin B12 og B2 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. 

Fri for melk og gluten

Våre havredrikker er helt gluten- og melkefrie. Dette er en gladnyhet for mange! Enten du har melkeallergi, cøliaki, laktoseintoleranse, er veganere eller rett og slett bare ønsker deg et plantebasert alternativ, så sier vi bare skål. 

Gryr Havredrikk kan derfor nytes av de fleste. Det synes vi er stas.

Hvor mye av næringsstoffene trenger jeg?

produktsidene våre finner du oversikt over næringsinnholdet og hvor mye det dekker av daglig anbefalt inntak.

 

Som en del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalsium og vitamin D til et normalt skjelett. Jod bidrar til normal kognitiv funksjon, nervesystemets normale funksjon og til å opprettholde normal hud. Vitamin D og B12 bidrar til et normalt immunforsvar. Kalsium er nødvendig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt.

Tips til et plantebasert kosthold

Derfor trenger du jod

Jod er spesielt viktig for unge kvinner og gravide. Melk, yoghurt og hvit fisk er det som bidrar med mest jod i et vanlig norsk kosthold. Men hvordan få i seg nok jod hvis lite av disse matvarene står på menyen? 

Slik får du nok kalsium uten melk

Vi trenger kalsium for å bygge og vedlikeholde skjelettet og tennene våre* Har du et kosthold uten melk og meieriprodukter må du være oppmerksom på hva du spiser og drikker for å sikre kalsiuminntaket.

Derfor trenger du Vitamin D

Visste du at sola er vår beste kilde til vitamin D? Når de varme solstrålene treffer huden dannes det vitamin D i kroppen. På mørke måneder bør man sikre seg et ekstra tilskudd.

Visste du at Gryr Havredrikk er glutenfri?

Det stemmer, våre havredrikker er uten gluten. Så hvis du har cøliaki eller har glutenintoleranse kan du trygt nyte våre forfriskende havredrikker.

Hva slags kosttilskudd trenger vegetarianere?

Det har vært mye diskusjon rundt vegetariske og veganske kosthold i media den siste tiden. Mange er opptatt av å redusere kjøttforbruket, men de som velger bort animalske produkter bør være obs på å få dekket behovet for nødvendige næringsstoffer på andre måter.