Derfor trenger du jod

Jod er spesielt viktig for unge kvinner og gravide. Melk, yoghurt og hvit fisk er det som bidrar med mest jod i et vanlig norsk kosthold. Men hvordan få i seg nok jod hvis ingen av disse matvarene står på menyen?  

Jod er viktig for hjernen 

Jod er viktig for hjernens kognitive funksjon, samt for at skjoldbruskkjertelen skal fungere normalt.* Jodmangel er spesielt alvorlig for gravide, men det lille sporstoffet er viktig for alle i passe doser gjennom hele livet.  

Jeg drikker ikke melk og spiser ikke fisk – hvor får jeg jod da? 

Det kan være en utfordring å få i seg jod gjennom et kosthold uten animalske produkter, men det finnes noen alternativer.  

Gryr havredrikk Naturell og Gryr havredrikk Fyldig Naturell er tilsatt samme mengde jod som du finner i melk, og er derfor en god kilde til jod.   

Andre måter å få i seg jod er å bruke mel laget på tang, men da må du være oppmerksom på at mengden jod ikke er standardisert, og det er lett å få i seg mye jod om man bruker tangmel. For mye jod er heller ikke heldig. Velger du en multivitamintablett, så sjekk at den inneholder jod.  

Saltet i Norge er tilsatt jod, men det er i så små mengder at det ikke kan regnes som en kilde. I Sverige tilsetter de mye mer jod i saltet, og trolig kommer det til å bli justert opp i Norge også. 

Hvor mye jod trenger jeg? 

Voksne over 10 år bør få i seg 150 mikrogram jod hver dag. Gravide og ammende trenger henholdsvis 175 og 200 mikrogram jod hver dag (1). 

Usikker på om du får i deg nok jod? 

En måte å vurdere om man får i seg nok jod er ved å legge inn det du spiser i kostholdsplanleggeren.  

Kostholdsplanleggeren er utviklet av Helsedirektoratet og Mattilsynet, og gir deg muligheten til å beregne næringsinnhold i ulike matvarer og sammenligne det med hva som er anbefalt inntak av energi og næringsstoffer. https://www.kostholdsplanleggeren.no/ 

Ønsker du å sjekke jodinnholdet i enkeltmatvarer, kan også matvaretabellen være et nyttig verktøy http://www.matvaretabellen.no/?language=no 

Historien om jod i Norge  

Før 1950-tallet var jodmangel vanlig i Norge, spesielt i områder på innlandet hvor fiskeinntaket var lavt. Myndighetene valgte å berike dyrefôret med jod for å bedre dyrehelsen. Tiltaket gjorde samtidig at melk og melkeprodukter ble den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet. Jod ble nemlig også overført til melka. Som følge av berikningen av dyrefôret på 1950-tallet forsvant jodmangel nærmest over natta. 

En økende jodmangel 

Det lille sporstoffet har siden fått lite oppmerksomhet, men dette endret seg i 2016. Nasjonalt råd for ernæring la i 2016 frem en rapport som viste at enkelte deler av befolkningen har for lavt jodinntak. Unge kvinner som spiser og drikker lite fisk og melkeprodukter anbefales derfor å ta jodtilskudd. 

 Kilder til jod og hvor mye det bidrar med i henhold til referanseverdi på 150 mikrogram (µ)  

  • Et glass Gryr havredrikk: 2 dl gir ca. 30 µg jod (20 %') 

  • Et glass melk: 2 dl gir ca. 30 µg jod (20 %') 

  • Et beger yoghurt: 150 gir ca. 20 µg jod (13 %') 

  • Brunost på en brødskive: 20 g gir ca. 40 µg jod (27 %') 

  • en porsjon saltvannsfisk: 200 g gir ca. 560 µg jod (373 %') 

'av referanseverdien 

 
*Som en del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar jod til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning og til at nervesystemet fungerer normalt. Jod bidrar også til normal produksjon av skjoldbruskhormoner og til at skjoldbruskkjertelen fungerer normalt. 

  

Kilder:  

  1. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf 

  1. Norkost 3

Gryr Havredrikker er tilsatt jod